مهمترین نکات هنگام خرید لپ تاپ

لپ تاپ یکی از نیاز های ضروری و مهم زندگی هر کارمند ،دانشجو و مهندسان است که برای کار های خود استفاده می کنند.لپ تاپ دارای فاکتور های مهم و تخصصی است که همه افراد از آن اطلاعی ندارند و باید قبل از خرید با آن آشنا شوند
مهمترین نکات هنگام خرید لپ تاپ

برای خرید لپ تاپ مناسب نیازی به هزینه بالا و گران نیست؛ ما در این مقاله سعی کردیم نیاز های ضروری که قبل از خرید یک لپ ‌تاپ مناسب  باید بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

برای خرید یک لپ تاپ مناسب ابتدا باید نیاز های خود از لپ تاپ را شناسایی کنیم سپس بر اساس نیاز و کاربرد خود اقدام به شناسایی و خرید لپ تاپ مناسب کنیم

 خرید لپ تاپ یک فرآیند وقت گیر است و بیشتر افراد را دچار سردرگمی می کند زیرا اکثر لپ تاپ های موجود در بازار از لحاظ سخت افزار و نرم افزار شباهت زیادی با هم دارند. در این زمان چیزی که به آن نیاز دارید یک راهنمای خوب است تا نکات مهم هنگام خرید لپ تاپ را به شما یادآور شود. در این مقاله ،ما به ویژگی های لپ تاپ با کیفیت و اشتباهات رایجی که هنگام خرید نباید انجام دهید خواهیم پرداخت .تا با توجه به این نکات بتوانید لپ تاپی که پاسخگوی نیاز شما باشد را خریداری کنید.

 

۱۰نکته ضروری که قبل از خرید لپ تاپ باید بدانید!

۱- پردازنده لپ تاپ

پردازنده لپ تاپ

پردازنده رایانه، مغز لپ تاپ یا کامپیوتر محسوب می شود. که به اختصار CPU نامیده می شود، CPUتمامی پردازش ها و محاسبات لازم را انجام می دهد.

پردازنده به عنوان مغز لپ تاپ یا کامپیوتر محسوب می شود درواقع پردازشگر تمامی پردازش ها و محاسبات لازم برای کارهای روزانه را انجام می دهد، تمامی عملکرد های لپ تاپ توسط پردازنده (CPU) انجام می شود، پس قدرت و توانایی پردازنده برای اجرای کار و برنامه های مورد نیاز شما اهمیت به سزایی دارد. برای انتخاب پردازنده مناسب باید بر حسب نیازتان باید توجه کرد.

برای انتخاب پردازشگر ما با 2 نوع برند مطرح رو به رو هستیم، پردازنده های اینتل و AMD که انتخاب این دو برند با توجه به نوع کاربری و سلیقه مخاطب حائز اهمیت است.

پردازنده های  amd دو ویژگی مهم یعنی قدرت گرافیکی بالا و قیمت مناسب تر نسب به اینتل دارند. پردازش در هر هسته و کش پایین پردازنده های  amd باعث قرار گیری پردازنده های این شرکت در سطحی پایین تر نسبت به پردازنده‌ های اینتل می‌شود. اگر بخواهیم نمونه ای  از دو پردازنده قدیمی شرکت اینتل و amd را برای شما بیاوریم، به عنوان مثال پردازنده A8 این شرکت که از ۴ هسته حقیقی بهره می‌برد نسبت به اینتل Core i5 3230M در رده پایین تری قرار دارد.

 

 2- کیفیت و تصویر نمایشگر لپ تاپ

کیفیت تصویر

 ممکن است شما ساعت های طولانی به صفحه نمایش لپ تاپ تان خیره شوید . انتخاب  نمایشگر بر اساس نوع کاربری شما بسیار اهمیت دارد، در هنگام خرید به رزولوشن و کیفیت تصویر در لپ تاپ باید دقت شود تا در هنگام کار با لپ تاپ از خستگی چشم جلوگیری کند و یک تجربه فوق العاده برای شما به ارمغان آورد.

برای مثال اگر قصد دارید با لپ تاپ فیلم تماشا کنید، کار طراحی گرافیک انجام دهید یا بخواهید بازی ویدئویی داشته باشید ،بهتر است به دنبال  لپ تاپ هایی با صفحه نمایش های full HD 1920×1080  و حتی بالا تر باشید. اگر با لپ تاپ خود قصد انجام کار های طراحی گرافیک را دارید ،بهتر است صفحه نمایش لپ تاپ با پنل IPS تهیه کنید

 اگر تنها قصد دارید کارهای اداری مثل کار با نرم افزار افیس انجام دهید و وب گردی کنید احتیاجی به صفحه نمایش  full HD با کیفیت بالا ندارید و همان صفحه نمایش HD هم برای کار شما مناسب است .

 

3- انتخاب یک حافظه رم مناسب متناسب با فعالیت

  1. انتخاب حافظه

حافظه رم یک قسمت بسیار مهم و اساسی یک رایانه به شمار می رود.  وظیفه اصلی ram ذخیره داده هایی است که قرار است توسط CPU پردازش شود .

داشتن حافظه ram  مناسب برای عملکرد خوب سیستم بسیار امری مهم است و به شما اجازه اجرای برنامه های بیشتری را به صورت همزمان می دهد. اگر حافظه ram   لپ تاپ شما کم باشد پس از خریداری لپ تاپ ، سرعت و عملکرد آن کاهش چشمگیری می یابد .

افرادی که استفاده تخصصی تر و پیچیده تری از لپ تاپ دارند و می خواهند چندین سال از آن استفاده کنند باید لپ تاپ های با ram بالا انتخاب کنند تا در روند فعالیت دچار افت سرعت نشوند.

در انتخاب نوع رم باید به دو پارامتر مهم توجه کرد. فرکانس و پهنای باند

بطور مثال یک رم DDR4 باسرعت 3200 مگاهرتز ،پهنای باندی معادل 25600 مگابایت بر ثانیه دارد ،یعنی پهنای باند هر رم 8برابر فرکانس آن است فرکانس رم برابر با حداکثر دستور هایی است که رم در هر ثانیه می تواند آن را مدیریت کند ،فرکانس بالای رم سرعت آن را تضمین می کند .

سرعتی که رم در این زمان می تواند فرایند نوشتن و خواندن اطلاعات را با پردازنده پیش ببرد.پهنای مسیر انتقال داده ،سرعت و فرکانس و اعداد انتقال در هر سیکل ،عوامل تعیین کننده پر پهنای باند حافظه هستند.

 

4-  توجه به میزان شارژ  یا باتری لپ تاپ

میزان شارژ باتری

 باتری لپ تاپ از مهمترین معیار های افراد برای انتخاب لپ تاپ به شمار می آید زیرا فردی که به صورت طولانی مدت با لپ تاپ کار می کند به شارژ باتری بیشتری نیاز دارد .پس هنگامی که قصد خرید لپ تاپ را دارید باید به  طول عمر باتری که از اهمیت زیادی برخوردار است توجه بیشتری داشته باشید. از انجا که لپ تاپ وسیله ای قابل حمل است بنابراین باید از باتری مناسبی نیزبرای کار در هرمکانی برخوردار باشد

در انتخاب نوع باتری با ما اصطلاح تعداد سلول باتری مواجه میشویم، هرچه تعداد سلول بالاتر باشد ظرفیت باتری نیز بیشتر است. لازم به ذکر است هرچه تعداد سلول لپ تاپ بیشتر باشد تاثیر مستقیم بر وزن و قیمت لپ تاپ نیز دارد

با این تفاسیر هرچند نوع باتری در دوام و ماندگاری آن ،عنصر مهمی محسوب می شود ،اما نگهداری درست و صحیح از باتری به افزایش طول عمر لپ تاپ  کمک بیشتری می کند

 

5-توجه به درگاه های اتصال لپ تاپ

توجه به درگاه

امروزه با کم شدن ضخامت لپ تاپ ها و کم شدن وزن آنها تعداد پورت ها در کناره لپ تاپ کاهش پیدا کرده است و درواقع شاهد ادغام شدن همه پورت ها به چند پورت همسان هستیم

بسیاری از افراد هنگام خرید لپ تاپ به پورت ها و درگاه های اتصال اهمیت و توجهی نمی کنند اما پس از چند وقت استفاده از لپ تاپ نیاز پورت ها را به شدت  حس می کنند داشتن حداقل سه پورت USB و دو درگاه HDMI یکی از الزامات لپ تاپ خوب و مناسب است کاربر با استفاده از این درگاه و پورت ها می تواند دستگاه های مختلف مورد نیاز خود را به لپ تاپ متصل کند و به انتقال اطلاعات مورد نظرش بپردازد

بعنوان مثال لپ تاپ های شرکت اپل یا مایکروسافت از سری جدید پورت ها استفاده میکنند که شما برای استفاده از این پورت ها نیازمند استفاده از مبدل یا داک استیشن های متعدد هستید.

 

6- انتخاب نوع کارت گرافیک

انتخاب نوع کارت گرافیک

کارت گرافیک وظیفه رندر تصاویر ،ویدئو و پویانمایی 2بعدی و3بعدی را برعهده دارد و محاسبات ریاضی را با سرعت بالا انجام می دهد تا پردازنده اصلی کار های دیگر را انجام دهد، کارت گرافیک در لپ تاپ یکی از پیچیده ترین قسمت های لپ تاپ موقع خرید است، در هنگام خرید لپ تاپ ما با دو نوع کارت گرافیک مواجه میشویم:

* اختصاصیoff board 

* غیر اختصاصی onboard

کارت گرافیک onboard درواقع یک نوع کارت گرافیک اشتراکی است میان رم و حافظه داخلی خود است. این نوع کارت گرافیک برای محاسبات عمومی و بازی های معمولی مناسب است اما هنوز در برخی مکان ها هم کار می کند، این نوع کارت برای برنامه های فشرده گرافیکی مناسب نیست این سیستم گرافیک یکپارچه حافظه را با حافظه اصلی سیستم به اشتراک می گذارد

کارت گرافیک اختصاصی یا offboard

این نوع کارت گرافیک با دارا بودن حافظه اختصاصی می توانید برای هرکاری قدرت کافی داشته باشید ، انها حافظه سیستم را به اشتراک نمیگذارند و همچنین آنها گران و بزرگتر هستند و گرمای زیادی تولید می کنند.

اگر شما برای استفاده از لپ تاپ به دنبال اجرای برنامه ها و بازی های سنگین و پیشرفته هستید باید به دنبال لپ تاپ هایی با کارت گرافیک اختصاصی بروید تا بدون کاهش عملکرد و سرعت بتوانید از بازی های کامپیوتری لذت ببرید.

در هنگام خرید لپ تاپ به این پارامتر توجه کنید چراکه بعد از خرید قابل ارتقا نخواهد بود!

 

7- میزان حافظه لپ تاپ!

میزان حافظه لپ تاپ

 وظیفه هارد ذخیره تمامی داده های شما از جمله اسناد ،نرم افزار ها ،فیلم ها،تصاویر،و سایر فایل های شما است .

هارد از نکات مهم هنگام خرید لپ تاپ است که باید به آن توجه کنید.از هارد در لپ تاپ به دو صورت داخلی و خارجی استفاده می کنند نمونه های داخلی این محصول با نام اینترنال شناخته شده اند و هاردهای خارجی با نام اکسترنال نام گذاری می شوند. نمونه های هارد خارجی یا اکسترنال به گونه ای ساخته شده اند که می توان آن ها را به سادگی با خود حمل کرد.

چندین نوع هارد وجود دارد: HDD و SSD

هارد های hdd  از تکنولوژی 60 سال قبل بهره می برد و عملکرد میکانیکی دارد، سرعت این نوع هارد در برابر ssd  بسیار کمتر است اما از نظر قیمت بسیار ارزان قیمت. برای لپ تاپ پیشنهاد می شود در صورت امکان از هارد های ssd  استفاده شود چراکه هیچگاه شاهد افت سرعت و یا خرابی هارد نخواهیم بود. در هارد های ssd  مصرف برق به شدت کاهش یافته و با تحرک لپ تاپ شاهد افت سرعت نخواهیم بود.

 

8- سایز و اندازه لپ تاپ 

مک بوک پرو

یکی از نکاتی که در انتخاب یک لپ تاپ مناسب می تواند تاثیر زیادی داشته باشد سایز صفحه نمایش لپ تاپ است .

اندازه صفحه نمایش لپ تاپ علاوه برابعاد آن یک پارامتر مهم دروزن لپ تاپ است و به مرور زمان باعث اذیت و ازار شما می شود به همین علت بهتر است قبل از خرید لپ تاپ به آن توجه کنید.

 لپ تاپ های ضخیم و سنگین برای حمل و نقل مناسب نیستند و دردسرهایی دارند اگر قابل حمل بودن و اندازه و سایز لپ‌تاپ برای شما اهمیت زیادی دارد، باید به دنبال لپ تاپ هایی  با ضخامت حداکثر ۱٫۵ سانتی متر و وزن نهایتا ۱٫۵ کیلوگرم بگردید. تمام مک بوک ها و بیشتر کروم بوک ها در این دسته بندی  هستند . اگرچه بسیاری از لپ تاپ های ویندوزی هم مبتنی بر این مشخصات هستند، اما اگر مثلا به دنبال لپ تاپ گیمینگ قدرتمندی هستید، باید معیارهای خود را در زمینه‌ی وزن و ضخامت تغییر دهید. همچنین اگر به دنبال خرید لپ تاپ های ویندوزی ارزان قیمت هستید، بهتر است انتظار وزن و ضخامت پایین را نداشته باشید.

 

9- قبل از خرید لپ تاپ به توان مالی خود توجه داشته باشید

توجه به لپ تاپ

شما بر اساس بودجه خود باید اقدام به خرید لپ تاپ مورد نظر نمایید و بر همین اساس از مشاوره فروشندگان در مورد لپ تاپ در همین بازه معین استفاده و راهنمایی بگیرید.

هرچیز گرانی لزوما بدرد بخور نیست و نیاز به خالی کردن جیبتان نیست .شما می توانید لپ تاپ مناسب را با بهینه ترین قیمت خریداری کنید.

 

10- انتخاب برند لپ تاپ

برند لپ تاپ

برای خرید لپ تاپ تعداد با تعداد بالای برند مواجه میشویم، برند های معتبر همچون اپل ، لنوو ، مایکروسافت ؛ اچ پی ، ایسوس ، و... هر کدام از این برند ها از کیفیت بسیار مطلوبی بهره مند هستند، لاد کالا به شما پیشنهاد می کند صرفا با توجه به نوع استفاده تصمیم گیری کنید چراکه شاخصه های سخت افزاری بسیار اهمیت بالاتری نسبت به برند دارند. 

 کلام اخر :

خرید و توجه به نکات مهم در هنگام خرید لپ تاپ کار سخت و پیچیده ای است .اما بررسی در اینترنت و راهنمای خرید لپ تاپ اطلاعات خوبی می توانند به ما در انتخاب گزینه درست بدهند.

شما برای ارتباط تصویری با دوستانتان نیاز به ابزاری به نام وبکم دارید که در بسیاری از لپ تاپ ها این ابزار وجود ندارد و این مورد حائز اهمیت می باشد.

بسیاری از لپ تاپ های جدید و موجود در بازار به ابزاری مثل دی وی دی رایتر مجهز نیستند و نیاز به رایت یا تهیه یک کپی از دی وی دی وجود داشته باشد .پس هنگام خرید لپ تاپ به این نکته توجه داشته باشید

 

 

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - منتظر ارائه نظرات ارزشمند شما هستیم.