معرفی انواع پردازنده های AMD

هنگامی که AMD به عنوان تراشه ساز اینتل راه اندازی شد ، هیچکس فکر نمی کرد که روزی به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پردازنده مستقل در جهان تبدیل شود.
معرفی انواع پردازنده های AMD

معرفی انواع پردازنده های AMD

هنگامی که AMD به عنوان تراشه ساز اینتل راه اندازی شد ، هیچکس فکر نمی کرد که روزی به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان پردازنده مستقل در جهان تبدیل شود. در سال 2003 ، این شرکت توانست با تولید پردازنده های x86_64 وارد عرصه رقابت مستقیم با اینتل شود و تنها در چند سال به عنوان یک گزینه دائمی در لیست خریداران قرار بگیرد.

البته این دو شرکت در پشت صحنه نیز با یکدیگر تبادل اطلاعاتی داشته اند. اینتل از مجموعه دستورات x86_64 AMD استفاده می کند تا AMD بتواند پردازنده های x86 را تولید کند. در این مقاله ما شما را به طور کامل با پردازنده های AMD آشنا می کنیم.

هر دو تولیدکننده پیشرو پردازنده در جهان برای کوچک سازی معماری محصول خود تمرکز کرده اند. زیرا نه تنها در ابعاد مشابه قدرت بیشتری را تأمین می کند ، بلکه بهینه سازی مصرف انرژی را نیز در اختیار دارد. اینتل در حال حاضر کمی از رقابت برای کوچک کردن فرایند تولید پردازنده عقب افتاده است و AMD توانسته از آن پیشی بگیرد و سهم بیشتری از بازار را به دست آورد. سری رایزان نیز با استقبال بی نظیر خریداران روبرو شده است. اگرچه تعداد محصولات ارائه شده توسط AMD بسیار کمتر از شرکت رقیب خود اینتل است ، اما درک خوبی از جزئیات و قابلیت های هر یک هنگام خرید برای کاربران مهم است. در نتیجه ، این مقاله با هدف توصیف ویژگی های پردازنده های فعلی شرکت AMDبه همراه نکات اساسی برای انتخاب مناسب توسط کاربران تهیه شده است.

تفاوت CPU و APU

تفاوت CPU و APU
هنگام خرید محصولات AMD ، متوجه خواهید شد که پردازنده های این شرکت با دو نام در بازار موجود هستند: CPU و APU؛ اما نام دوم تنها ترفند تبلیغاتی است که سازنده به پردازنده های گرافیکی یکپارچه Radeon متعلق به خود شرکت AMDداده است. اکثر خریداران رایانه رومیزی از کارت گرافیک جداگانه استفاده می کنند ، بنابراین لازم نیست پردازنده از گرافیک داخلی استفاده کند. با این حال ، می تواند منجر به استفاده کمتر از کارت های گرافیک در سیستمهای رومیزی شود.

نام پردازنده های سری Raizen از ترکیب نام تجاری ، شماره SKU و معمولاً یک پسوند در انتها تشکیل شده است. SKU به یک عدد چهار رقمی اشاره دارد که مدل و سری پردازنده را مشخص می کند. اگرچه تا کنون چهار نسل از پردازنده های رایزن به بازار معرفی شده است، اما ما پنج سری از آنها را در نامگذاری مشاهده می کنیم که به ترتیب بین 1000 تا 5000 هستند. دلیل تعداد بیشتر سری ها این است که نسل Raizen 3 از سری 4000 و 5000 برای محصولات خود استفاده کرده است. گفته می شود سری اول فقط متعلق به APU ها است و فقط برای تولیدکنندگان لپ تاپ و رایانه های پیش ساخته در دسترس است. بنابراین رقم اول شماره SKU سری محصولات را نشان می دهد و سپس رقم دوم می تواند میزان قدرت پردازنده را نشان دهد و هرچه بیشتر ، بهتر.

علایم اختصاری مورد استفاده در نامگذاری پردازنده های AMD نشان دهنده قابلیت های خاص هر کدام است که می توانید آنها را در جدول زیر مشاهده کنید:

G : دارای گرافیک یکپارچه Vega Radeon است
GE : دارای گرافیک Vega Radeon است اما مصرف برق کمتری دارد
X : پردازنده با فرکانس پایه بالاتر
XT : پردازنده با فرکانس پایه بالاتر و عملکرد بهتر از X
S : پردازنده کم مصرف با گرافیک یکپارچه Radeon Vega
H : پردازنده لپ تاپ قدرتمند با گرافیک یکپارچه Radeon Vega
HS : پردازنده قدرتمند لپ تاپ با گرافیک یکپارچه Radeon Vega و مصرف برق کمتر
U : پردازنده لپ تاپ با مصرف برق کمتر و فرکانس پایه
AF : اولین نسل پردازنده های رایزن با معماری بهبود یافته 12 نانومتری است


پردازنده های سری رایزن

پردازنده های سری رایزن

سری رایزن شامل محبوب ترین پردازنده های AMD از بدو تاسیس است. پس از چندین سال حضور کم رنگ در بازار پردازنده های رومیزی ، AMD معماری جدید Zen را به محصولات خود معرفی کرد که فروش آنها را متحول کرد. سری رایزن پس از معرفی در سال 2017 به رقیب اصلی سری Intel Core تبدیل شد و اکنون چهار نسل از عرضه اولین تراشه های آن می گذرد.

مانند پردازنده های اینتل ، سری Raizen در چهار دسته موجود است: 3 ، 5 ، 7 و 9. مدل های فعلی از معماری 7 نانومتری بر اساس فرایند تولید TSMC استفاده می کنند. از طرف دیگر ، محصولات اینتل هنوز از معماری 10 و 14 نانومتری استفاده می کنند. این امر به محصولات AMD این امکان را می دهد که عملکردهای مشابه و حتی بهتر از پردازنده های اینتل را با قیمت های پایین تر انجام دهند و از انرژی بیشتری به نحو احسن استفاده کنند.


پردازنده های رایزن 3

پردازنده های رایزن 3
رایزن 3 ارزان ترین دسته پردازنده های سری خود است و برای رایانه های کم هزینه گزینه مناسبی است. قدرت خوب آنها همچنین آنها را به گزینه ای نسبتاً مناسب برای رایانه های بازی تبدیل می کند. با این حال ، نباید انتظار زیادی از آن داشت ، به ویژه در عناوین با نیازهای پردازشی بالا مانند بازی های استراتژی.

خریداران محصولات فعلی سری 3 رایزن با محدودیت هایی روبرو هستند. پردازنده های دسته 4000 با گرافیک یکپارچه فقط به عنوان APU در دسترس شرکت ها هستند و برای خرده فروشی در نظر گرفته نشده اند. تنها دو APU مبتنی بر جدیدترین معماری در سری 5000 وجود دارد و اگر کاربران بخواهند از پردازنده های بدون گرافیک استفاده کنند ، چاره ای جز خرید محصولات دسته 3000 بر اساس معماری قدیمی Zen 2 ندارند. به نظر می رسد AMD قصد دارد گرافیک یکپارچه را استاندارد رایزن 3 قرار دهد زیرا اکثر محصولات این سری در رایانه هایی استفاده می شوند که کارت گرافیک جداگانه ندارند.

اگر می خواهید بهترین پردازنده در این سری را خریداری کنید ، Ryzen 3300X گزینه اصلی است. اما در حال حاضر فقط برای تولید کنندگان رایانه و لپ تاپ در دسترس است و اواخر امسال وارد بازار خرده فروشی می شود. در نتیجه ، بهترین مدل فعلی Ryzen 3 3300X است که می توان آن را خریداری کرد. مشخصات اصلی این مدل شامل 4 هسته ، 8 رشته ، فرکانس کار 3.8 گیگاهرتز ، حداکثر فرکانس 4.3 گیگاهرتز ، 16 مگابایت حافظه کش L3 ، پشتیبانی از RAM DDR4 با فرکانس 3200 مگاهرتز و مصرف برق 65 وات است.

پردازنده های رایزن 5

پردازنده های رایزن 5
Raizen 5 یک سری متوسط از پردازنده های رومیزی AMD است که می تواند عملکرد خوبی را با قیمت مناسب برای خریداران ارائه دهد و برای اکثر کاربران گزینه مناسبی خواهد بود. پردازنده های این سری را می توان در ورک استیشنها یا سیستم های بازی معمولی به روز استفاده کرد. پیشرفت در این سری همچنین منجر به عملکرد مشابه تک هسته ای با مدل های گران قیمت شده است.

در حال حاضر ، تنها یک پردازنده سری 5000 برای Raizen 5 توسط AMD ارائه می شود و دو APU در اواخر امسال اضافه می شود. Ryzen 5 5600X در حال حاضر تنها گزینه موجود با 8 هسته به همراه 12 رشته ، فرکانس پایه 3.7 گیگاهرتز ، حداکثر فرکانس 4.6 گیگاهرتز ، 32 مگابایت حافظه کش L3 ، پشتیبانی از رم 3200 مگاهرتز و 65 مصرف برق است. وات مجهز است.

پردازنده های رایزن 7

پردازنده های رایزن 7
اگر می خواهید عملکرد خیره کننده ای داشته باشید ، اما نمی خواهید تمام بودجه خود را صرف پردازنده کنید ، RAIZEN 7 برای شما مناسب است.
RAIZEN 7 در گذشته پرچمدار سری AMD برای رایانه های خانگی با کارایی بالا بود. از این سری می توان برای ساخت ورک استیشنها ، رایانه های بازی حرفه ای و سیستم های تولید محتوا استفاده کرد.

مانند Raizen 5 ، این سری تنها از یک CPU و دو APU استفاده می کند. Ryzen 7 5800X یک مدل یکپارچه بدون گرافیک است که 8 هسته ، 16 رشته ، فرکانس پایه 3.8 گیگاهرتز ، حداکثر فرکانس 4.7 گیگاهرتز و توان مصرفی 105 وات را ارائه می دهد. سایر مشخصات تقریباً مشابه سری ارزان تر است ، اما افزایش قدرت موضوعی است که هنگام انتخاب منبع تغذیه مناسب باید به آن توجه شود.

پردازنده های رایزن 9

پردازنده های رایزن 7
raizen 9 برای کاربرانی در نظر گرفته شده است که می خواهند حداکثر قدرت رایانه شخصی را داشته باشند. این سری اکنون به عنوان پرچمدار پردازنده های رومیزی AMD شناخته می شود و می تواند سنگین ترین وظایف پردازشی را انجام دهد. از آنجا که هیچ کس معمولاً از چنین پردازنده هایی به تنهایی و بدون کارت گرافیک جداگانه استفاده نمی کند ، AMD نیز از ارائه APU برای این سری خودداری کرده است.

طرفداران دو پردازنده در سری Raizen 9 دارند که یکی از آنها دارای 12 هسته و 24 رشته و دیگری با 16 هسته و 32 رشته است. Ryzen 9 5950X یک مدل قدرتمندتر و گرانتر با فرکانس پایه 3.4 گیگاهرتز ، حداکثر فرکانس 4.9 گیگاهرتز ، 64 مگابایت حافظه L3 و توان مصرفی 105 وات است.

پردازنده های سری Threadripper

پردازنده های سری Threadripper
پردازنده های قدرتمند AMD تنها به Raizen 9 محدود نمی شوند و سری قدرتمندتر Treadmill می تواند عملکرد بسیار بهتری داشته باشد. این عنوان قدرتمندترین پردازنده رومیزی را دارد. در این سری ، دیگر شاهد محدودیت مصرف برق به 105 وات نیستیم و برخی از مدل های آن از توان 280 وات استفاده می کنند که وظیفه تامین انرژی از 32 هسته تا 64 هسته را بر عهده دارد. پردازنده های TraderProcessor بزرگتر از سایر محصولات رومیزی AMD هستند که اجزای سیلیکون و هسته های بیشتری را امکان پذیر می کند.

پردازنده های TraderProcessor بزرگتر از سایر محصولات رومیزی AMD هستند که اجزای سیلیکونی و هسته های بیشتری را امکان پذیر می کند.
در حال حاضر پردازنده های سری 3000 سری تردمیل بر اساس معماری Zen 2 در دسترس خریداران است. محصولات این خانواده با فرآیند تولید 7 نانومتری TSMC توسعه یافته اند ، اما ظهور معماری Zen 3 می تواند جان تازه ای به آنها ببخشد. 3990X بهترین عضو ترد ریپر است و حداکثر فرکانس 4.3 گیگاهرتز را با 64 هسته و 128 رشته ارائه می دهد. کل حافظه نهان 288 مگابایت است. پشتیبانی از حافظه ECC ، اتصال نسل چهارم PCIe و اورکلاک از ویژگی های مهم پردازنده ذکر شده است. البته این مدل نیز مانند دیگر اعضای خانواده اش تنها بر روی مادربردهای دارای سوکت AMD sTRX4 قابل نصب است که در بازار قطعات کامپیوتر چندان رایج نیست.

پردازنده های سری Athlon

پردازنده های سری Athlon
خانواده محصولات Athlon برای رقابت مستقیم با پردازنده های سری Pentium اینتل وارد بازار شده است که در گذشته رایج تر بود. اما امروزه فقط برای پر کردن خلأ در محدوده بسیار ارزان پردازنده های رومیزی استفاده می شود. پردازنده های Athlon می توانند گزینه خوبی برای کاربرانی باشد که می خواهند صرف کمترین هزینه کامپیوتر صرفاً برای کارهای روزمره و پردازش های فوق سبک صرفه جویی کنند. مدلهای Athlon در حال حاضر فقط به عنوان APU در دسترس هستند ، که تصمیمی نسبتاً منطقی به نظر می رسد. زیرا خریداران معمولاً علاقه ای به تهیه کارت گرافیک جداگانه ندارند.

دو پردازنده نقره ای و طلایی Athlon فقط در تولید کنندگان رایانه های شخصی و لپ تاپ موجود است و تنها مدل موجود در خرده فروشی Athlon 3000G است. این محصول مجهز به 2 هسته ، 4 رشته ، فرکانس پایه 3.5 گیگاهرتز ، 4 مگابایت حافظه کش L3 و گرافیک یکپارچه Vega 3 است که از رم DDR4 با حداکثر فرکانس 2933 مگاهرتز پشتیبانی می کند و توان مصرفی آن تنها 35 وات است.

پردازنده های سری Pro و EPYC

پردازنده های سری Pro و EPYC
AMD چندین خانواده دیگر از پردازنده های قدرتمند یا کم مصرف را در سبد محصولات خود قرار داده است که فقط توسط شرکت ها و تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی خریداری می شوند. اگرچه استراتژی های اتخاذ شده توسط مشتریان عادی و خرده فروشان در سال های اخیر منجر به موفقیت AMD شده است ، اما رویکردهای متفاوتی برای تسلط بر بازار پردازنده های سازمانی مورد نیاز است تا بار دیگر سلطه اینتل را به چالش بکشد.

AMD Pro نام تجاری اصلی چندین پردازنده این شرکت است. همه خانواده های Raizen ، Treadmill و Athlon همچنین از یک سری Pro جداگانه استفاده می کنند ، با تمرکز سازنده بر امنیت. ویژگی های مهمی مانند Memory Gaurd برای رمزگذاری همزمان حافظه CPU یا Shadow Stack برای محافظت از سخت افزار در برابر حملات در چنین محصولاتی گنجانده شده است. پشتیبانی پیشرفته سازمانی و برخی ویژگی های سطح سیستم عامل موارد دیگری است که دارندگان سری Pro از آن بهره مند شده اند.

حتی با نادیده گرفتن آینده درخشان پردازنده های AMD ، مشتریان همچنان می توانند گزینه های با ارزش بالا را در بین مدل های فعلی مانند پردازنده های سری Raizen 5 پیدا کنند.
پردازنده های مخصوص سرور AMD بخشی از سری Epyc هستند و فقط به سازمان هایی با نیازهای مشابه فروخته می شوند. پردازنده های این خانواده قادر به ارائه عملکرد مدل های ترد ریپر با توجه به نیاز سرورها هستند. 7002 و 7003 توسط AMD معرفی شد ، اولین مورد بر اساس معماری Zen 2 و دومی بر اساس Zen 3. حداکثر توان مصرفی آنها 280 وات است و حداکثر از 64 هسته و 128 رشته استفاده می کنند.

مدلهای یکپارچه پردازنده های Raizen و Epyc نیز توسط AMD برای مشتریان شرکتی که مصرف برق کمتری دارند و فضای کمتری را اشغال می کنند ، ارائه می شود. طبقه بندی های 7001 تا 7003 به ترتیب با استفاده از نسل های مختلف معماری zen برای خانواده Epyc معرفی شد. همچنین سری R با تمرکز بر عملکرد و سری G با تمرکز بر مصرف بهینه برای ادغام چند پردازنده وجود دارد.

آینده پردازنده های AMD


به نظر می رسد AMD یک استراتژی خوب برای سالهای آینده اتخاذ کرده است و برای رقابت در بازار پردازنده های رومیزی آماده خواهد بود. این شرکت همچنین مدلهای کمتری نسبت به اینتل ارائه می دهد ، که باعث می شود روند انتخاب مشتری کمی ساده تر شود و محبوبیت آن در بین کاربران رو به افزایش است. با وجود کمبود جهانی پردازنده و تراشه ، AMD قصد ندارد توسعه محصول خود را کم کند و TSMC اعلام کرده است که برای تولید 4 و 3 نانومتر در سال 2022 و 2 نانومتر در آینده کار خواهد کرد.

دور از ذهن نیست که AMD از فناوری تولید پیشرفته تر و کوچکتر در محصولات آینده خود استفاده کند و بتواند عملکرد بهتری را با بهره وری انرژی بیشتر ارائه دهد. این در حالی است که اینتل به سختی به فرایند تولید 7 نانومتری مهاجرت می کند. حتی با نادیده گرفتن آینده درخشان پردازنده های AMD ، مشتریان همچنان می توانند گزینه های با ارزش بالا را در بین مدل های فعلی مانند پردازنده های سری Raizen 5 پیدا کنند.

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - منتظر ارائه نظرات ارزشمند شما هستیم.