10 کارت گرافیک برتر انویدیا Nvidia Geforce

اکثر ما NVIDIA را می شناسیم. شرکتی که دنیای سخت افزار را تغییر داده است و در این مقاله قصد داریم به 10 کارت گرافیک برتر این شرکت در طول عمر آن بپردازیم.
10 کارت گرافیک برتر انویدیا Nvidia Geforce

10 کارت گرافیک برتر انویدیا Nvidia

این شرکت در سال 1993 تاسیس شد. برای بسیاری از تولید کنندگان نیمه هادی ، انویدیا یک شرکت جوان است. با این حال ، گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد 70 تا 80 درصد از گیمرها از کارت گرافیک Nvidia استفاده می کنند. انویدیا علاوه بر دنیای بازی ، دستی در کنسول های بازی ، هوش مصنوعی  ، سرور و شبکه ، رندر و ... نیز دارد. با این حال ، کارت های گرافیک مستقل آن بیش از سایر بخش ها قابل مشاهده است.
10 کارت گرافیک برتر انویدیا Nvidia
در این مقاله ، ما 10 تراشه و کارت گرافیک برتر انویدیا را در طول تاریخ این شرکت معرفی می کنیم. از ابتدای ورود به بازارهای جهانی تا به امروز. با ما همراه باشید.
 

کارت گرافیک Nvidia RIVA 128

کارت گرافیک Nvidia RIVA 128
اولین محصول قدرتمند انویدیا RIVA 128 بود. این کارت گرافیک در سال 1995 معرفی شد و از 4 مگابایت حافظه SGRAM استفاده می کرد و همچنین از AGP 2X پشتیبانی می کرد. در چهار ماه اول انتشار ، بیش از 1 میلیون کارت گرافیک RIVA 128 در سراسر جهان فروخته شد. این کارت گرافیک اشکالات نسخه قبلی خود را برطرف کرد و محصول موفقی بود.
 

کارت گرافیک Nvidia RIVA TNT2

کارت گرافیک Nvidia RIVA TNT2
RIVA TNT2 جایگزین RIVA 128 شد. RIVA TNT2 با لیتوگرافی 250 نانومتری ارائه شد که امروزه برای کاربران حرفه ای گرافیکی با مشخصات خنده دار می باشد. این کارت گرافیک فرکانس هسته را به 125 مگاهرتز افزایش داد و به 150 مگاهرتز در حافظه رسید. جالب است بدانید RIVA TNT2 از AGP 4X پشتیبانی می کرد و با 32 مگابایت حافظه دارای بافر 32 بیتی از نوع Z بود. بعداً نسخه Pro منتشر شد.
 

کارت گرافیک Nvidia GeForce 256 DDR

کارت گرافیک Nvidia GeForce 256 DDR
در سال 1999 ، انویدیا اولین محصول را در خانواده GeForce معرفی کرد. GeForce 256 در دو نسخه موجود بود و مدل DDR موفق تر بود. این کارت گرافیک تکنولوژی Transformation and Lighting Engine (T&L) را به دنیای سخت افزار وارد کرد. GeForce 256 DDR همچنین اولین موردی بود که راه را برای خانواده Quador باز کرد.
 

کارت گرافیک های سری Nvidia GeForce 6800

کارت گرافیک های سری Nvidia GeForce 6800
یکی از موفق ترین کارت های گرافیک انویدیا ، خانواده Geofforce 6800 بود. جرقه های رقابت بین ATI و NVIDIA در دهه 2000 آغاز شد و ATI با آگاهی از فروش بالای سری Geoffors 2 تا 4 سری Radeon 9700 را معرفی کرد. به همین دلیل انویدیا به سرعت با سری GeForce 6800 پاسخ داد. این خانواده اولین گرافیکی بودند که از حافظه GDDR3 استفاده کردند ، حتی سری ATI X800 XT را کنار گذاشتند.
 

کارت گرافیک Nvidia GeForce 8800

کارت گرافیک Nvidia GeForce 8800
دو سال پس از سری GeForce 6800 ، انویدیا گروه موفق دیگری را با نام GeForce 8800 راه اندازی کرد. 768 مگابایت حافظه GDDR3 ، 128 پردازنده 1.35 گیگاهرتزی و قابلیت نصب دو پردازنده گرافیکی در یک سیستم از جمله ویژگی های آنها بود. به تنها نقطه ضعف این خانواده گرمای زیاد بود که طول عمر کارت های گرافیک را تا حدودی کاهش داد.
 

کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 295

کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 295
درست قبل از ورود سال 2010 ، AMD ، ATI Radeon 4870 x2 را با دو GPU همزمان به بازار کارت های گرافیک معرفی کرد. در پاسخ ، تیم سبز GeForce GTX 295 را راه اندازی کرد که موفقیت بزرگی بود. این کارت گرافیک با قیمت 500 دلار حتی بهتر از دو GTX 260 بود.
 

کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 580

کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 580
در حالی که عرضه GeForce GTX 480 طبق برنامه پیش نرفت ، انویدیا وارد عمل شد و GeForce GTX 580 را با معماری فرمی معرفی کرد. این کارت گرافیک برای مدتی در میان کاربران محبوبیت خاصی پیدا کرد و AMD نتوانست رقیب موفقی باشد.
 

تراشه Nvidia Tegra X1

تراشه Nvidia Tegra X1
انویدیا از نظر کنسول ها بسیار بهتر از AMD عمل کرده است. با این حال ، عملکرد عالی Tegra X1 را نمی توان انکار کرد. Tegra X1 در موارد زیادی مورد استفاده قرار گرفته است که بارزترین آنها استفاده از کنسول ترکیبی و دستی Nintendo Switch است. Tegra X1 از معماری Maxwell با 256 هسته در GPU و هسته های ARMv8 ARM Cortex-A57 در CPU استفاده می کند.
 

کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 1080

کارت گرافیک Nvidia GeForce GTX 1080
یکی از محصولات برتر انویدیا که واقعاً بدون هیچ رقیبی از تیم AMD وارد بازار شد ، GTX 1080 بود. انودیا کارت گرافیک پرچمدار لیتوگرافی پاسکال 16 نانومتری ، حافظه GDDR5X را معرفی کرد. برای مدت طولانی AMD نتوانست با سری پاسکال رقابت کند ، به ویژه در مدلهای شاخص. این کارت گرافیک دارای 2560 هسته CUDA است و امروزه نیز توسط بسیاری از گیمرها مورد استفاده قرار می گیرد.
 

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3080

کارت گرافیک Nvidia GeForce RTX 3080
نسل بعدی کارت گرافیک های انویدیا سری Ampere نام دارد. کارت گرافیک RTX 3080 یکی از پرچمداران این خانواده است که در چندین مراسم دیگر به عنوان بهترین کارت گرافیک سال انتخاب شده است. این کارت گرافیک 700 دلاری یکی از بهترین محصولات انویدیا است و عملکرد مناسبی را در اختیار علاقمندان به بازی قرار داده است. سری آمپر با لیتوگرافی 8 نانومتری تولید می شود. 
 

کارت گرافیک نسل آینده انویدیا: ۲ برابر قوی‌تر از RTX 3080

کارت گرافیک نسل آینده انویدیا: ۲ برابر قوی‌تر از RTX 3080
در حالی که گیمرهای کشورهای مختلف هنوز منتظر دریافت کارت های گرافیک سری RTX 30 با معماری "Ampere" هستند ، انویدیا توسعه GPU نسل بعدی خود را آغاز کرده است. ظاهراً معماری نسل جدید با رمز "Ida Lovelace" برای کارت های گرافیک سری RTX 40 استفاده می شود و عملکرد بسیار بهتری دارد.
بر اساس اطلاعات جدید ، معماری آینده انویدیا می تواند قدرتی برابر با 64 ترا فلاپس تولید کند که منجر به تسلط این شرکت در بازار می شود. این قدرت تقریباً دو برابر کارت گرافیک RTX 3080 است که 34 ترافلاپس است. علاوه بر این ، GPU نسل بعدی انویدیا تا پنج برابر قدرتمندتر از کنسول Xbox Game مایکروسافت خواهد بود.
گفته می شود که نسل بعدی GPU انویدیا با شماره مدل AD102 عرضه می شود. بد نیست بدانید معماری آمپر دارای شماره مدل سری GA100 است. در حالی که معماری انویدیا رمز عبور آیدا لاولیس را به طور رسمی تأیید نکرده است ، ما نام او را در کنار دیگر دانشمندان در کنفرانس "GTC 2018" این شرکت مشاهده کردیم.
 
به نظر می رسد انویدیا چندین تغییر عمده در معماری آیدا لاولیس در مقایسه با آمپر انجام داده تا عملکرد بالاتری را نشان دهد. بزرگترین و قابل توجه ترین تغییر استفاده از گره های کوچکتر و لیتوگرافی پایین است ، که منجر به قرار گرفتن ترانزیستورهای بیشتری در داخل این محصولات برای دستیابی به توان بالاتر یا بهبود بهره وری انرژی می شود.
این شرکت در حال حاضر از لیتوگرافی 8 نانومتری برای کارت های گرافیکی آمپر استفاده می کند و ظاهراً برای نسل بعدی به گره های 5 نانومتری حرکت می کند. در حال حاضر نمی دانیم آیا انویدیا تولید این معماری جدید را به سامسونگ یا TSMC برون سپاری می کند ، زیرا سامسونگ کارت های گرافیک آمپر را تولید می کند.
بر اساس شایعات اخیر در مورد فرآیند 6N انویدیا ، هنوز مشخص نیست که چرا این شرکت لیتوگرافی 6 نانومتری را رها کرده و مستقیماً به گره های 5 نانومتری حرکت می کند. رقیب اصلی این شرکت ، AMD ، از لیتوگرافی 7 نانومتری برای جدیدترین کارت های گرافیکی خود استفاده می کند.
 با حرکت به گره های کوچکتر ، انویدیا از هسته های CUDA بیشتری استفاده خواهد کرد. در حالی که RTX 3080 و RTX 3090 به ترتیب دارای 8،704 و 10،496 هسته Koda هستند ، به نظر می رسد نسل بعدی آنها حداکثر 18،432 هسته داشته باشد که تقریباً دو برابر گذشته است. انتظار می رود عملکرد این نسل در مقایسه با آمپر 71 درصد افزایش یابد.
در حال حاضر نمی دانیم که معماری آیدا لاولیس از چند هسته یا RT استفاده می کند ، اما اگر هسته RT بیشتری داشته باشد ، شاهد بهبود عملکرد آن خواهیم بود. RTX 3080 از 68 هسته RT و 272 هسته استفاده می کند.
نسل بعدی GPU انویدیا دارای ساختار GPU 12 در 6 و 12 بیت است که نسبت به خوشه های 7 آمپر پیشرفت بزرگی است. فرکانس Ida Lovelace انتظار می رود 1.75 گیگاهرتز باشد.
یکی دیگر از تغییرات بزرگ در نسل بعدی کارت های گرافیک انویدیا استفاده از حافظه پنهان بزرگتر است. در حالی که Ampere و Turing دارای 6 مگابایت حافظه پنهان L2 هستند ، نسل بعدی به احتمال زیاد حافظه پنهان بیشتری دارد. با این حساب ، ما تنها با یک تغییر ساده روبرو نیستیم و انویدیا تغییرات بزرگی را در معماری خود ایجاد می کند.
انویدیا به حافظه اختصاصی GDDR6X با معماری Ampere مهاجرت کرد و احتمالاً در GPU نسل بعدی این شرکت استفاده خواهد شد.
ما تاریخ دقیق عرضه این کارت های گرافیکی جدید را نمی دانیم ، اما انتظار می رود که ایدا لاولیس در سال 2022 وارد بازار شود. با معرفی سری RTX 30 در چند وقت گذشته و تقاضای زیاد برای آن ، انویدیا عجله ای ندارد نسل بعدی GPU خود را رونمایی کند. AMD که اخیراً از کارت گرافیک های سری Radeon RX 6000 رونمایی کرده است ، بیکار نخواهد ماند و نسل جدیدی از پردازنده های گرافیکی را برای رقابت با انویدیا توسعه می دهد.
شما از کدام یک از کارت های گرافیک بالا استفاده کرده اید؟ به نظر شما ، جدا از موارد فوق ، کدام کارت گرافیک انویدیا از ابتدا می تواند یکی از بهترین های این شرکت باشد؟

ارسال نظر
(بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
  • - منتظر ارائه نظرات ارزشمند شما هستیم.